Loading . . .
מהו מסנן HEPA וכיצד הוא פועל?

מהו מסנן HEPA וכיצד הוא פועל?

מסנן hepa הוא שואב אוויר הלוכד חלקיקים שונים באוויר, כמו נבגי עובש, אבקה, חלקיקי אבק וחיידקים.

מסנני HEPA כוללים מחצלת של סיבים מסודרים באופן אקראי הלוכדים חלקיקים באמצעות שלוש שיטות שונות: דיפוזיה, יירוט ופגיעה.

מדוע משתמשים במסנני HEPA?


מסנני HEPA משמשים במגוון הגדרות. בחדרים נקיים ובמעבדות, הם עוזרים לשמור על האוויר סטרילי וללא פתוגנים ומזהמים מסוכנים.

הם גם עוזרים לשמור על אלרגנים בתוך הבית. על ידי סינון אבקה, קשקשים של חיות מחמד וקרדית האבק מהאוויר, מטהרי אוויר מספקים הקלה לסובלים מאלרגיות.

מסנני HEPA הם היעילים ביותר בלכידת חלקיקים קטנים מ-0.3 מיקרון, מכיוון שהדיפוזיה פועלת בצורה הטובה ביותר בגודל החלקיקים הזה בעוד שהמאמץ אינו יעיל.

עם זאת, חלקיקים בגודל 0.1 מ"מ ומעלה עדיין יכולים לעבור דרך מסנן HEPA ולהיתפס במהלך היירוט.

קטע היירוט של פילטרים מורכב מרשת של סיבים מפוזרים ומופכים לכיוונים שונים, עם פתחים קטנים מחצי מיקרון. המבוך המורכב הזה מקשה אפילו על החלקיקים הקטנים ביותר להימלט, ובכך לוכד אותם.

כאשר חלקיקים עוברים דרך מסנן, מטען אלקטרוסטטי מושך אותם לסיבים – זה ידוע בשם Brownian Movement וזה נותן לתהליך הסינון את החוזק שלו.

האם מסנן HEPA מסיר וירוס קורונה?


מסנני HEPA הם מרכיב חיוני במטהרי אוויר מודרניים, שעוזרים לחסל אלרגנים כמו אבק, קשקשים של חיות מחמד ונבגי עובש שעשויים להיות בבית שלך.

מסנן HEPA פועל על ידי לכידת חלקיקים בגודל מסוים באמצעות שני מנגנונים: פגיעה ישירה ודיפוזיה. ככל שמזהמים גדולים יותר נכנסים למסנן, הם נעים בקו ללא הפרעה ונתקעים בין הסיבים שלו – ומכאן שמו כ'השפעה ישירה'.

כאשר החלקיקים קטנים יותר, הם קופצים בתוך המבוך המורכב של סיבי זכוכית. תהליך זה, המכונה 'דיפוזיה', הוא הדרך שבה רוב החלקיקים הקטנים נכנסים למסנן.

מסנני HEPA אמיתיים מנצלים את שתי המכניקות הללו, אך כדי להגביר עוד יותר את היעילות אפשר 'לטעון' את סיבי המסנן באמצעות חשמל – זה ימשוך חלקיקים בעלי מסה נמוכה יותר ויקשה על הדיפוזיה לעבוד עליהם.

על ידי הגדלת יעילות לכידת החלקיקים, הדבר לא רק יגדיל את אחוז החלקיקים הלכודים אלא גם יקצר את זמן המגע שלהם עם המסנן, ויפחית את תוחלת החיים והיעילות שלהם.

חשוב לציין שבעוד שמסנן HEPA עלול ללכוד חלקיקי קורונה העוברים דרכו, זה לא מבטל אותם; במקום זאת, הם חייבים לצרף את עצמם למשהו אחר לפני שהם יכולים לנסוע לתוך הריאות שלך. ככזה, מסננים יכולים להישאר פעילים במשך שעות או ימים; לפיכך, ודא כי שלך נוקה או הוחלף בהתאם להוראות היצרן מעת לעת.

מה מייצג HEPA?


מסנני HEPA (High Efficiency Particulate Arrestor) הם מערכות סינון אוויר הלוכדות חלקיקים מיקרוסקופיים שעלולים לגרום למחלה או אי נוחות. הם נמצאים בדרך כלל במטהרי אוויר ניידים, שואבי אבק וכמה מערכות מיזוג אוויר מרכזיות.

הם מורכבים מיריעות של סיבים לא ארוגים, לרוב זכוכית או חומר סינטטי. ישנן ארבע שיטות עיקריות ללכידת חלקיקים: פגיעה, דיפוזיה, יירוט ולכידה על ידי מולקולות גז בין הסיבים.

פגיעה מתרחשת כאשר חלקיקים גדולים יותר עוברים בזרם האוויר ומתנגשים בסיבי מסנן בודדים. סיבים אלו מסתבכים ומחזיקים בחלקיקים הללו, ומונעים מהם לעבור דרך המסנן.

בינתיים, חלקיקים קטנים יותר קופצים בתוך מבוך הסיבים. אלה יכולים להיפלט על ידי מזהמים שונים כמו עשן סיגריות, אדים כימיים וריחות.

חלקיקים מיקרוסקופיים אלו נלכדים על ידי דיפוזיה, הפועלת בכך שהיא מאפשרת לחלקיקים קטנים להיכנס לזרם האוויר ולהיצמד לאחד מסיבי המסנן, ובכך לוכדת אותם. שיטה יעילה זו לאיסוף חלקיקים מיקרוסקופיים מסבירה מדוע כל מסנני ה-HEPA האמיתיים יכולים להסיר 99.7% מאלה בטווח של 0.3 מיקרון מהאוויר.

Previous post חשיבותה של מעבדת כיול
ניהול מוניטין מקוון ליחידים: למה זה חשוב Next post ניהול מוניטין מקוון ליחידים: למה זה חשוב